Nieuwsbrief: Toegankelijkheid en Inclusiviteit bij een Autoluwe Binnensteden.
Steeds meer gemeenten kiezen voor een autoluwe binnenstad. Maar hoe inclusief zijn deze plannen?
Bij het ontwerpen van een autoluwe binnenstad wordt de toegankelijkheid voor mensen met een handicap helaas nog te vaak over het hoofd gezien. Met maar liefst 15% van de Nederlandse bevolking – zo’n 2 tot 2,5 miljoen mensen – die te maken heeft met een beperking, is het essentieel om bij dergelijke plannen toegankelijkheid centraal te stellen. Dit is niet alleen een ethische kwestie, maar ook een economische: een toegankelijke stad trekt een breder publiek aan en versterkt de lokale economie.
Waarom Toegankelijkheid Urgent Is
- Sociale Inclusie: Mensen met een handicap moeten net als ieder ander gelijkwaardig kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven. Zonder toegankelijke voorzieningen ontstaan ongelijkheid en sociale isolatie.
- Economische Impact: Toegankelijkheid bevordert niet alleen het welzijn van mensen met een handicap, maar ook dat van hun sociale netwerk. Dit betekent meer bezoekers en economische activiteit in de binnenstad.
- Wettelijke Verplichtingen: Sinds de ratificatie van het VN-verdrag Handicap in 2016 is Nederland verplicht om fysieke en sociale barrières voor mensen met een beperking weg te nemen. Dit maakt toegankelijkheid een juridische noodzaak en een stap richting een toekomstbestendige stad.
Aanbevolen maatregelen voor Inclusieve binnensteden
- Gehandicaptenparkeerplaatsen:
- Plaats gehandicaptenparkeerplaatsen binnen 50-100 meter van belangrijke locaties.
- Zorg voor minimaal 2% gehandicaptenparkeerplaatsen, of meer bij drukbezochte gebieden.
- Stel een maximale parkeerduur van 3-4 uur in om doorstroom te bevorderen.
- Ontwerp en afmetingen:
- Volg de CROW-richtlijnen:
- Langsparkeren: 3,50 x 6,00 m (7,50 m bij uitstappen achterin).
- Haaks parkeren: 3,50 x 5,00 m met een vrije uitstapstrook.
- Voorzie obstakelvrije zones en verlaagde trottoirs.
- Volg de CROW-richtlijnen:
- Toegankelijke parkeergarages:
- Zorg voor minimaal 5% gehandicaptenparkeerplaatsen, met een breedte van 3,50 m.
- Voorzie 20% van deze plaatsen van laadpalen.
- Handhaaf een vrije hoogte van 2,40 m en installeer tactiele en gesproken hulpmiddelen.
- Toegankelijke parkeerautomaten:
- Zorg dat parkeerautomaten op een hoogte van 0,90-1,20 m bedienbaar zijn en toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
De voordelen van inclusiviteit
- Positief imago: Een toegankelijke binnenstad laat zien dat de gemeente alle inwoners waardeert.
- Toerisme: Toegankelijkheid trekt bezoekers met een beperking en hun netwerk, wat de lokale economie ten goede komt.
- Draagvlak: Betrek belangenorganisaties zoals Ieder(in) bij de planvorming om inclusieve en effectieve oplossingen te ontwikkelen.
Conclusie Laten we samen bouwen aan een inclusieve binnenstad waar iedereen zich welkom voelt. Door toegankelijkheid te integreren in het beleid voor een autoluwe binnenstad, maakt uw gemeente een duurzame keuze voor de toekomst. Neem maatregelen die een positief verschil maken – voor inwoners, bezoekers en de lokale economie.
Goede voorbeelden:
Verschillende gemeenten in Nederland hebben beleidsmaatregelen en regelingen getroffen om de toegankelijkheid voor gehandicapten in autoluwe gebieden te waarborgen.
Zo heeft de gemeente Delft in haar “Beleidsregel gehandicaptenparkeerplaats gemeente Delft 2024” vastgelegd dat, ondanks het autoluwe karakter van delen van de binnenstad, gehandicaptenparkeerplaatsen behouden blijven of indien nodig binnen een loopafstand van 100 meter worden gerealiseerd. Dit om ervoor te zorgen dat bestemmingen voor iedereen bereikbaar blijven.
In Amersfoort is bij de invoering van een autoluwe binnenstad rekening gehouden met de behoeften van gehandicapten. Zij kunnen een doorlopende ontheffing krijgen om toegang te behouden tot anders afgesloten gebieden.
––– Heeft u vragen? Neem contact met ons op!

