Structurele willekeur bij parkeerontheffingen eindelijk aangekaart

Mensen met een beperking lopen al jaren aan tegen grote verschillen tussen gemeenten als het gaat om parkeerontheffingen. De één verleent soepel een ontheffing, de ander maakt het bijna onmogelijk door digitale blokkades, wisselend beleid of onredelijke eisen. Deze willekeur bepaalt in de praktijk of iemand nog kan deelnemen aan het maatschappelijk leven.

Daarom heb ik een formele klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman. In deze klacht toon ik met concrete voorbeelden aan hoe gemeenten onderling volledig anders omgaan met dezelfde situatie: van Arnhem (waar het direct goed gaat) tot Rijswijk, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam (waar digitale ontoegankelijkheid, afwijzing of discriminatie op basis van woonplaats optreedt).

Landelijke bevestiging: het is geen incident

In een aanvullende brief verwijs ik naar twee belangrijke landelijke documenten:

  • Motie-Ceder (Kamerstuk 36600-VII): de Tweede Kamer stelt dat gemeenten te veel uiteenlopen in hun uitvoering richting mensen met een beperking en dat dit rechtsongelijkheid veroorzaakt.

  • Evaluatie VN-Verdrag Handicap 2024: hierin staat zwart op wit dat gemeenten structureel tekortschieten in toegankelijkheid, digitale dienstverlening en uniforme behandeling.

Mijn ervaringen sluiten exact aan bij deze nationale constateringen. Het probleem is dus breed, structureel en al jaren bekend, maar nog steeds niet opgelost.

Waarom dit belangrijk is

Voor veel mensen met een beperking is parkeren geen luxe, maar een absolute voorwaarde om überhaupt ergens te kunnen komen. Als gemeenten willekeurig omgaan met ontheffingen, betekent dat:

  • verlies van mobiliteit,

  • extra stress en kosten,

  • en afhankelijkheid van lokale interpretatie in plaats van gelijke rechten.

Gemeentelijke grenzen worden zo feitelijk de grenzen van je vrijheid.

Wat ik de Ombudsman vraag

Ik heb de Ombudsman verzocht om een landelijk onderzoek naar uiteenlopend beleid, digitale ontoegankelijkheid en uitsluiting van burgers met een beperking, én om aanbevelingen te doen voor uniform en toegankelijk beleid.

Zodra er reactie komt, houd ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Share

Vergelijkbare berichten

  • 14 september 2020

    14 september 2020 Vanmorgen met John naar de Kampeermarkt in Roden gereden, we moesten nog een grondzeil/tapijt hebben voor onder de luifel. tevens nog wat andere kleine zaken gekocht. Het was er erg rustig. Vanmiddag ruim 20 km gefietst in de mooie omgeving. Daarna gezellig met z’n vijven gebarbequed. De camping is leuk en de…

    Share
  • Scanauto’s

    Onze organisatie is momenteel op zoek naar personen die onterecht beboet zijn door scanauto’s omdat ze een gehandicaptenparkeerkaart gebruikten op locaties waar dit toegestaan is. Als dit jou is overkomen, zouden we graag meer informatie ontvangen, zoals de datum en de gemeente waar dit heeft plaatsgevonden. We zijn bezig met een initiatief om deze onterechte…

    Share
  • Op reis

    Op reis. 12 september 2020 Na gisteren uit handen van de burgemeester van Goes de Frans Naerebout penning ontvangen te hebben voor vrijwilligerswerk bij de Ostmolen,  vandaag 12 september zijn we na 20 jaar camperen, vertrokken met de Toyota en de LMC caravan. We verwachten dat dit, door onze beperkingen handiger gaat dan het reizen…

    Share
  • Waddenbelevingspunt beter te bereiken voor gehandicapten

    Waddenbelevingspunt beter te bereiken voor gehandicapten DEN OEVER Houders van een invalidenparkeerkaart kunnen sinds kort op de dijk parkeren. De gemeente heeft bij de Vissershaven voor een parkeerplek gezorgd. Daardoor is het Waddenbelevingspunt beter te bereiken voor mensen met een lichamelijke beperking. Het Waddenbelevingspunt in Den Oever is op 23 mei officieel geopend. Daarmee is de…

    Share
  • Rapport meerkosten leven met een beperking

    Mensen met een beperking hebben soms hogere noodzakelijke uitgaven, bijvoorbeeld vanwege zorgkosten. In dit rapport maakt het Nibud inzichtelijk met welke meerkosten mensen geconfronteerd kunnen worden als gevolg van hun beperking en wat de impact daarvan is op hun huishoudbudget. Dit hebben we gedaan door (minimum)voorbeeldbegrotingen op te stellen specifiek voor mensen met een beperking….

    Share